Ervaar meer rust en tevredenheid en maak je lichaam soepeler

Wat is restorative yoga?

De vraag ‘Wat is restorative yoga?’ wordt ons vaak gesteld. Het is een van de belangrijkste en mooiste vormen van yoga. Het is namelijk het moment waarop je volledig tot rust mag komen, terwijl je nog wakker bent. In onze huidige maatschappij waarin we constant blijven doorgaan, is zo’n volledig rustmoment echt een geschenk. Even wordt er niets meer van je verwacht en hoef je niet alle ballen hoog te houden. Even geen social media, maar alleen maar jij. Je leert jezelf volledig te ontspannen en je goed te voelen bij ‘niets doen’.

Restorative yoga lessen

Tijdens de lessen restorative yoga ben je 75 minuten lang in volledige stilte. Je wordt daarbij ondersteund door kussens, dekens en alles wat je nodig hebt om comfortabel en zacht in een rustgevende houding te zijn. Wanneer je lichaam in volledige rust is, kan het overschakelen naar een ander gedeelte van het zenuwstelsel, namelijk de Para Sympathicus. Dit deel van het zenuwstelsel helpt het lichaam om zich te herstellen. Wanneer je alsmaar doorgaat en niet de tijd neemt om te ontspannen wordt dit gedeelte van het zenuwstelsel niet aangesproken en blijft het onderontwikkeld. Wil je het zelf ervaren?

Effecten restorative yoga

Uit onderzoek blijkt dat depressies en burn-outs in 2020 naar verwachting volksziekten nummer 1 worden. Restorative yoga is een goede manier om deze ziekten te lijf te gaan. Het kan je helpen wanneer je in een burn-out zit. Ook kan deze vorm van yoga gevoeligheid voor depressies verminderen. Het effect van restorative yoga is dat je minder gevoelig raakt voor stress en ongemakken. Stressituaties bied je makkelijker het hoofd en je batterij raakt niet leeg als er iets onverwachts gebeurt of wanneer je een prestatie moet neerzetten.

Welke yoga past bij mij?

Restorative yoga past bij jou wanneer je jezelf herkent in de volgende voorbeelden:

  • Ik ben hooggevoelig
  • Ik heb een verantwoordelijke functie op mijn werk die veel van me vraagt
  • Mijn kinderen en de verplichtingen rondom het huishouden slokken me op
  • Sociale media geven me het gevoel er niet bij te horen
  • Wanneer ik even ga zitten, wordt ik onrustig in mijn hoofd en denk aan alles wat nog gedaan moet worden
  • Ik heb een burn-out
  • Ik heb kast van angsten
  • Ik heb psychosomatische klachten (ik ben bijvoorbeeld bang dat ik niet ziek ben of iets ernstigs mankeer

 

In onze yogastudio geven we ook andere yogalessen zoals yin yogayoga nidra, power yoga en bodybalance.