Ervaar meer rust en tevredenheid en maak je lichaam soepeler

Wat is yoga nidra?

Een eerste indruk of eerste ervaring geeft je brein een herinnering aan die ervaring, geur of smaak. Zo’n eerste herinnering kan fijn zijn, maar ook traumatisch of negatief. In dat laatste geval kan de gedachte aan die herinnering een stressreactie in je lichaam oproepen. Om van zulke diepgewortelde impressies af te komen, biedt yoga nidra uitkomst. Het antwoord op de vraag ‘Wat is yoga nidra?’ luidt: bewust kiezen voor volledige ontspanning om diepgewortelde impressies kwijt te raken. Overigens noemen de Yogi’s deze diepgewortelde impressies Samskara’s. Ze zien deze Samskara’s als de bron van stress, ziekte en ongemak.

Yoga nidra oefeningen

Yoga-nidra-oefeningen bestaan eigenlijk niet. Yoga nidra is een slaaptoestand, een geleide meditatie waarin de stem van de docent de kracht is. We gebruiken deze vorm van yoga bijvoorbeeld ook om de lessen restorative yoga af te sluiten. Zo verloopt een les:

  • Aan het begin van de les keren we je aandacht naar binnen. Je focus gaat naar geluiden om je heen, zodat deze straks niet meer interessant zijn voor je geest. Vervolgens doen we hetzelfde met je andere zintuigen: je smaak, je tast en je reuk. Je ligt comfortabel, bewegingloos en stil.
  • Er volgt een bodyscan om je bewust te maken van je lichaam
  • We oefenen het zetten van je Sankalpa. Dit is een van de belangrijkste oefeningen. Je Sankalpa is een positieve intentie voor wat je graag zou willen in je leven. Bijvoorbeeld ‘Ik leef kalm’, ‘Ik ben liefde’ of ‘Ik volg mijn intuïtie’. Je zet je Sankalpa keer op keer, totdat je Sankalpa is verwezenlijkt. Zoals een zaadje dat je die in je geest plant en iedere keer een beetje water geeft.
  • Tijdens het zetten van je Sankalpa ervaar je verschillende sensaties, zoals warmte, kou, licht en zwaar. Je leert bijvoorbeeld om niet vast te houden aan een afkeer van kou.
  • Er volgen korte visualisaties die negatieve en positieve herinneringen naar boven halen. Hierdoor kom je los van onverwerkte indrukken. Je bent bewust, stil en observeert. Op dat moment ontdoet je lichaam zich van deze Samskara’s oftewel diepgewortelde impressies.

 

Effecten

Yoga nidra kan helpen wanneer je last hebt van een burn-out, depressie, traumatische ervaring, chronische stress of angsten en slapeloosheid. Na een yoga-nidrales voel je jezelf weer écht ontspannen. Alsof je iets hebt losgelaten. Het werkt zuiverend en genezend in het brein, omdat je je tijdens yoga nidra tussen wakker zijn en slaap bevindt.