Yin - Nidra


Het is zeer aan te raden deze les te volgen bij gezondheidsproblemen zoals burn-out, angsten, depressie , traumatische ervaringen of wanneer je het moeilijk vindt om te ontspannen.

In deze les combineren we Yin houdingen met een Yoga Nidra afsluiting.

 

Naast al onze dagelijkse indrukken hebben we ook dieper gewortelde impressies, die de yogi's Samskara noemen. Je eerste indruk of eerste ervaring met een gebeurtenis of met een smaak geeft je brein een herinnering aan die smaak of aan de gebeurtenis. Deze eerste herinnering aan een gebeurtenis of aan een situatie kan fijn zijn maar kan ook traumatisch zijn of negatief waardoor de gedachte aan een herinnering of bepaalde gebeurtenis een stress reactie in het lichaam kan oproepen. Steeds weer opnieuw. Dit noemen we diep gewortelde impressies.

Indrukken oftewel Samskara's van negatieve of traumatische aard zou je kunnen zien als bron van stress, ziekte en ongemak.
Om dat soort indrukken kwijt te raken is het belangrijk dat je volledig ontspant. 


Echt ontspannen is iets waar je heel bewust en actief voor kiest, zoals een sessie Yoga Nidra.
Tijdens deze practise trek je al je zintuigen terug, behalve je gehoor.
Je ligt volledig comfortabel, bewegingsloos en stil, en je bent je bewust van alles wat zich aandient. Tijdens de beoefening van yoga Nidra kunnen allerlei beelden, gevoelens en sensaties vanuit het onderbewustzijn in het lichaam opkomen. Je lichaam ontdoet zich dan van deze samskara's: diep gewortelde traumatische of negatieve impressies. 

Daarom voel je je na een yoga nidra sessie weer écht ontspannen; Je hebt iets losgelaten in plaats van nog meer
indrukken verzameld.

 

Sankalpa: Het zetten van een positieve intentie

Als je geest, je mind ontspannen is dan is deze zeer ontvankelijk voor suggesties en verandering.
Een van de belangrijkste onderdelen van de Yoga Nidra is dan ook het zetten van je Sankalpa, een positieve intentie voor wat je graag zou willen in jouw leven. Dit kan van alles zijn, als het maar positief is, in het heden en los staat van je Ego.

Soms kan het zijn dat je jouw sankalpa nog niet duidelijk hebt. In dit geval kan jouw sankalpa zijn "ik leef kalm" of "ik ben liefde", of "ik volg mijn intuïtie".

Wanneer je je sankalpa zet, dan zet je steeds dezelfde sankalpa totdat jouw sankalpa is verwezenlijkt. Dus zolang jouw sankalpa niet is verwezenlijkt zet je geen andere sankalpa. Maar blijf je dezelfde sankalpa herhalen, steeds opnieuw als je een nieuwe yoga nidra sessie volgt.
Zie het als een zaadje dat je diep in je geest plant, dat je iedere keer weer een beetje water geeft. Zodat het kan uitgroeien tot een zichtbare verandering in jouw leven.


Hoe vaker je de yoga nidra sessie doet, hoe beter je getraind raakt om te kunnen visualiseren en diep te ontspannen.


De stappen van Yoga Nidra

Een Yoga Nidra sessie kent een aantal vaste stappen. Aan het begin van de les keren we met de aandacht naar binnen. Je focus gaat naar geluiden om je heen, zodat deze straks niet meer interessant zijn voor je mind en makkelijker naar binnen kunt keren. Hetzelfde doe je met je andere zintuigen zoals smaak, reuk en tast. Je gaat met je aandacht naar je lichaam en voelt jezelf liggen op je mat.  Door je daar volledig op te focussen, kun je loslaten en diep in jezelf zinken. Je lichaam en geest worden dan al langzaam rustiger.
Nu is het zo dat als je heerlijk comfortabel ligt, het kan zijn dat je in slaap valt. En dat is niet de bedoeling. Vandaar dat je altijd stil in jezelf de boodschap uitspreekt naar jezelf "ik doe yoga nidra en ik blijf wakker". Heb je dan toch een gedeelte gemist of een paar visualisaties, ga dan direct weer terug in de oefening en volg de stem en de aanwijzingen van de docent.

Er volgt een bodyscan om de aandacht naar alle lichaamsdelen te brengen en je bewust te worden van je lichaam en daar bewust bij aanwezig te zijn. Dit gaat redelijk snel om te voorkomen dat je in slaap valt. Dan volgt de Sankalpa en wordt je door verschillende sensaties van het lichaam geleid. zoals warmte, kou, licht, zwaar etc...Dit om onthechting te oefenen.  Je leert bijvoorbeeld om niet vast te houden aan een afkeer van kou. Kou is niet goed of slecht. kou is gewoon kou.
Dan komen er korte visualisaties zodat er plaatjes en beelden ontstaan in het brein met als doel een situatie naar boven te halen die voor jou een negatieve of traumatische herinnering heeft. Met behulp van deze visualisaties kunnen onverwerkte indrukken loskomen en worden verwerkt. Je gaat niet nadenken over wat zich aandient, maar je bent bewust, stil en je observeert.
Je lichaam en geest doen dan automatisch het werk waar jij met je denkende brein niet bij kunt komen. 

Dit is ook waarom mensen met overbelasting, Burn-out, chronische stress, angsten en depressiviteit hier zoveel baat bij hebben. Het werkt zuiverend en genezend in het brein omdat je je bevindt tussen wakker zijn en slaap, waardoor we diep in het brein en in het lichaam kunnen komen.